dinsdag 15 augustus 2017

Eenvoudige BBQ-spiesjes.

Gastblog voor de Nieuwsbrief Hart & Vaatgroep, augustus 2017.

Volgende week beginnen de basisscholen alweer, deze zomervakantie is voorbij gevlogen.
Hopelijk heeft iedereen genoten van fijne vrije dagen.
Het is nu wat koeler, maar precies goed om ’s avonds te genieten van de gezelligheid van een bbq. Meestal wordt de bbq in het weekend ontstoken omdat de voorbereiding (het snijden, kruiden, de marineertijd) veel tijd vergt. Dat is ook vaak de reden dat je het alleen doet voor een groter gezelschap. 

Maar het kan veel simpeler en waarom dan niet een keertje met zijn tweetjes, doordeweeks, na het werk bijvoorbeeld? Deze 2 zeer snelle bbq receptjes staan op tafel staan voordat de kooltjes vergrijst zijn.
Je hebt nodig:

kipdijfilet
kleine rode ui of sjalotjes
laurierblad 
rode of gele paprika.
(na.) tandoorikruiden 
olie

Snij de kipdijfilet in even grote stukken en vermeng ze met de tandoorikruiden en wat olie. Snij de ui in kwarten.
Rijg de kipstukken aan een spiesje met afwisselend een kwart rode ui, laurierblad en paprika. 
Ze kunnen nu op de grill.
Besprenkel de gergrillde spiesjes met een drupje citroen.

Een 2e spiesje? Neem:

gehakt
(na.) cajunkruiden
gerookte paprikapoeder
lente ui
knoflook
peterselie
oregano
peper

Vermeng alles en vorm langwerpig gehaktballetjes om het spiesje. Goed aandrukken, anders rollen ze eraf.
De buitenkant innsmeren met wat olie en grillen.
Schijfjes citroen en flinterdunne ringetjes rauwe ui erbij.

Bak sla erbij, een koel drankje…..en genieten van de zomeravond, voor 2!

vrijdag 14 juli 2017

Rosbiefsalade met couscous.

Op deze zomerse dagen wil je niet boven stomende pannen staan om een avondmaaltijd te maken.
Aan koken wil je eigenlijk helemaal niet meer denken en bij deze salade hoeft dat ook nauwelijks. De enige "kook"activiteit is het koken van een kopje water!
Door de rosbief krijgt het een lekker smaakje, de pitjes geven wat extra bite. De dille is een heerlijk kruid, wat ruikt en smaakt naar de zomer. Bijkomend voordeel: de salade staat snel op tafel.
Ipv water of na. bouillon gebruik ik vaak tomatensap om de couscous te wellen. Dit verhoogt echter wel het natriumgehalte.


Voor 2 personen heb je nodig:
2 ons rosbief
1 kopje couscous
1 kopje kokend water (of na. bouillon)
scheutje lekkere olijfolie
chiliflakes of peper
verse dille
2 lente uitjes
smaaktomaatjes
komkommer
pijnboompitjes
citroensap

Doe de couscous in de slaschaal, met een scheutje olijfolie en giet er het kokend water of bouillon op. Doorroeren en afdekken zodat de couscous kan wellen.
Halveer de komkommer en snij hem in 4 stukken. Verwijder de zaadjes en schil hem eventueel.
Snij de tomaatjes en 1 ons rosbief  in kleine stukjes. Rooster de pijnboompitjes in een droge koekenpan. Dille en uitjes fijnsnijden.
Als de couscous is afgekoeld deze vermengen met de dille, ui, tomaatjes en gesneden rosbief. Op smaak maken met olijfolie, chiliflakes en citroen.
De komkommerstukken op een schaal leggen en vullen met de salade. Mag er gerust royaal overheen. Pijnboompitjes erover strooien. Garneren met rolletjes rosbief en dille.