dinsdag 25 november 2014

Sint 2014 - Gehaktbroodjes voor de Pieten.

Hij is er weer! Onze Sint.


Ieder jaar kijk ik uit naar zijn komst. Soms denk ik wel eens: "Waarderen wij het wel genoeg?" De Pieten hebben het natuurlijk razend druk met al die pakjes en dat rondstrooien.
Met chocolademelk en warm gebakken pepernoten zit ik voor de buis. 
Deze hoogbejaarde man komt ieder jaar vanuit het warme Spanje, waar het momenteel zo'n 20  graden is naar ons koude landje, waar het 's nachts al vriest. Wat een overgang zal dat zijn!
Voor de Pietermannen een snelle hap. Snel gemaakt, snel gegeten!



Vaak heb ik de intocht meegemaakt aan de kade, tussen alle opgewonden kindjes en 1 maal had ik het voorrecht om mee te mogen varen op zijn stoomboot en al die opgewonden kindjes op de kade te zien zwaaien naar de Sint. Wat een feest! Hoe oud ik ook word, hiervan zal ik blijven genieten.....

Om hem zich thuis te laten voelen tijdens zijn tijdelijk verblijf stel ik voor om deze eerbiedwaardige heer gepast binnen te halen en hem te verwennen met een goed maal, als de Spaanse kip van 3 oktober j.l.

Zoals deze gehaktbroodjes, die tegelijkertijd met en zonder zout te maken zijn.
In de zoutloze portie kun je tandenstokers steken zodat je je niet kunt vergissen.

Voor deze gehaktbroodjes is kipgehakt gebruikt.
Persoonlijk vind ik daar wat meer smaak aan zitten dan aan ander gehakt.
Let er wel op dat je ongekruid kipgehakt koopt en maal anders kip(dij)filet fijn. Kipgehakt is wat bleker van kleur, ook als het gaar is.
Met een strooiseltje van paprikapoeder past het weer mooi bij de mijter van Sinterklaas. 

Voor 10 gehaktbroodjes heb je nodig:
1 klein stokbrood
250 gram kipgehakt
1 1/2 tl. peterselie
1 1/2 tl. bieslook
1 1/2 tl. knoflookpoeder
1/2 tl. foelie
1/2 tl.paprikapoeder
1 el. gebakken uitjes
zwarte peper
nootmuskaat
paprikapoeder voor de kleur.

Verwarm de oven voor op 220 graden C.
Snij het stokbrood in 10 sneetjes. Meng het gehakt met de kruiden en uitjes en verdeel het over de sneetjes brood.
10 minuten in de voorverwarmde oven.

Geen opmerkingen: