vrijdag 29 mei 2015

Franssoep.




Tot mijn verbazing zie ik overal verse maiskolven liggen en deze, samen met heerlijk lente-lamsvlees, deden mij denken aan Frans' soep. 
Deze soep is vernoemd naar de maker ervan, Frans, die hem in grote hoeveelheden maakte voor uitbundige eetfestijnen. 

Het lekkerst is deze soep met lamsvlees. Het zoete van lamsvlees komt terug in de zoete smaak van de andere ingrediënten en samen vormen ze een heerlijk geheel. In deze soep zijn stukken verse mais lekker, het mooist zijn stukken van zo’n 3 à 4 cm., maar hiervoor heb je wel een sterk persoon nodig, die de mais in stukken hakt. Omdat ik dol ben op mais neem ik meestal de dubbele hoeveelheid en breek die doormidden. Een eenvoudigere oplossing is diepvriesmaïskorrels. Deze hoeven niet mee te koken, maar worden tegen het eind van de kooktijd toegevoegd. Laat de soep erna weer op temperatuur laten komen.

Voor een flinke pan soep heb je nodig:
1 pond lamsbout
2 uien
1 grote winterwortel
1 prei
2 tenen knoflook
2 maiskolven
2 el. lavas
verse bladselderij
(na.) bouillon

Snij de lamsbout in niet te grote stukken, de ui, wortel en prei in ringen.
De maiskolven ontdoen van de groene schutbladeren en „haren” en in stukken verdelen. De knoflook schillen. 
De ui zachtjes bakken in olie tot lichtgeel, de knoflook uitpersen en even meebakken. Dan de prei,  lamsbout, lavas en 1 1/2 liter water toevoegen en aan de kook brengen. Na 3 kwartier de stukken mais toevoegen en nog een kwartiertje laten koken. Even kijken of de lamsbout gaar is en opdienen met vers geknipte bladselderij.

Geen opmerkingen: