donderdag 18 juni 2015

Slavinken met Zomerbietjessalade.

Wat doe je met gerookte paprika?


Dit weekend is het de hoogste tijd om de bbq te voorschijn te halen! Toen ik deze week bij de slager binnenliep waren ze net speklapjes aan het snijden. Dat deed me denken aan de "fakkels", die ik ooit op een bbq had geproefd en die heerlijk waren, maar helaas te zout. Een ander kant-en-klaar vleesgerecht, wat ik helaas ook nooit kan meer eten vanwege het zout, zijn slavinken.
Geïnspireerd door de slager leek dit me een prima moment om wat zoutloze experimenten uit te gaan voeren!
Op mijn verzoek sneed de slager voor mij ipv speklapjes, 2 onsjes in de dikte van beleg (zo dik als ontbijtspek) en 2 onsjes in de dikte van "fakkels" en met wat gehakt erbij kon ik aan de slag voor deel 1 van het experiment: de slavinken!

Voor 4 slavinken heb je nodig:
250 gram gehakt
1 1/2 ons ongezouten spek
nootmuskaat
peper
vleugje kruidnagel
gerookte paprikapoeder

Kruid het gehakt zoals anders en voeg een vleugje kruidnagelpoeder toe.
Gebruik geen eieren of paneermeel. Maak rolletjes van het gehakt en wentel deze door een laagje gerookte paprikapoeder. Vergeet de topjes niet.....! Draai er een plakje spek omheen en bak in een koekenpan, met het deksel schuin erop.

Voor mij horen slavinken en bietjes bij elkaar. Je kunt ze natuurlijk warm eten of, zoals hier, als een zomerse salade.
Snij de bietjes in blokjes en voeg toe:
fijngesnipperde ui, augurk, appel, beetje augurkennat of azijn en eventueel wat suiker.

Ik vond het een geslaagd experiment en dito maal! Met een beetje fantasie en de gerookte paprika smaakt het als echte slavinken. Volgende keer maak ik er wat meer en vries ze in voor mijn eigen voorraad kant-en-klaar.
Het halve onsje dungesneden spek wat ik over had is de freezer ingegaan. Als ik nu trek krijg in een Engels ontbijt dan is het zo ontdooid, even knapperig bakken, van het gas af, gerookte paprika eroverheen  en doorroeren. Eitje erbij, Mmmm.

Hoe de fakkeltjes uitpakken, dàt kan ik pas na het weekend vertellen.....

Geen opmerkingen: