woensdag 27 januari 2016

Adukibonen met gekruide gehaktballetjes.


Toen ik in het "Bonen"boek las dat Adukibonen in Japan de reputatie hebben slankmakend te zijn was dat een goede reden om het in deze slankheidsweken op te nemen. Bonen passen sowieso goed in mijn idee van een gezonde manier van afvallen. Naast een zeer hoog gehalte aan voedingsvezel en Vitamine B, schijnen ze diuretisch te werken. D.w.z. dat ze helpen vocht af te voeren. Heel belangrijk voor mensen met hartfalen! Ze bevatten redelijk langzaam werkende koolhydraten, zodat ze lang een verzadigd gevoel geven. Daardoor heb je maar een kleine hoeveelheid nodig voor een maaltijd, waarbij je je prettig voelt. Overigens merk ik, nu ieder voedingsmidel opgeschreven moet worden,  dat ik me veel bewuster wordt van datgene wat ik overdag naar binnen werk. Dat klinkt als een open deur, maar wat ik bedoel is dat je niet gedachteloos een koekje pakt of een "klein" hapje of dat restje toch ook maar opeet. Je staat veel meer stil bij "Heb ik genoeg?" en minder "Wat is het lekker, ik neem er nog eentje!" En dat werkt, de hoeveelheden, die naar binnen gaan zijn een stuk kleiner en het resultaat is dat de weegschaal ruim 2 kg. minder aangeeft.....!
Ook merk ik dat mijn hersens zich makkelijk laten foppen. Dat valt me wel een beetje tegen.....
Eten mooi presenteren op een kleiner wit bord en halverwege je bestek even neerleggen om te voelen wat je maag aangeeft (qua volheid), het werkt echt!
Met opscheppen begin ik nu met een kleinere hoeveelheid (meer kan altijd), en kijk of ik daaraan genoeg heb. Als ik op deze manier restjes over houdt verwerk ik ze de volgende dag of vries het in voor een makkelijke dag verderop in de week. Win-win!
En als adukiboontjes hierbij kunnen helpen, dan is dat toch mooi meegenomen?

Hou bij het maken van dit gerecht rekening met een dag eerder in de week zetten!

Voor 2 personen:
2 ons adukibonen
3 ongeschilde knoflooktenen
1 ui (door midden gesneden)
1 laurierblaadje
1 tl. bonenkruid

3 tenen knoflook
3 el. peterselie
1 tl. fijngesneden rode peper
2 t. paprikapoeder
3 tomaten
1 tl. komijnzaad

Zet de bonen de avond tevoren in een flinke hoeveelheid water in de week. Zet ze de volgende dag op met de ongeschilde knoflooktenen, ui, laurier en bonenkruid en laat koken tot de boontjes gaar zijn (ongeveer 3 kwartier). Verwijder de laurier en de knoflook.
Pers de knoflook uit, hak de peterselie fijn en de tomaten in blokjes. Bak knoflook, peterselie en rode peper zacht. Voeg de komijn, de bonen met wat kookwater, paprikapoeder en tomatenblokjes toe en laat zacht stoven.

Gehaktballetjes.
2 ons rundergehakt
1 uitgeperst teentje knoflook
1 tl. Ras el Hanout (zonder zout)
1 tl. (gerookte) paprika
evt. een snuf komijn
1 lente ui in ringetjes gesneden
peterselie

Vermeng alles, draai kleine balletjes, leg ze in de tomaten/bonensaus en laat zachtjes garen.
Bestrooien met peterselie.

Geen opmerkingen: