dinsdag 5 januari 2016

Rijst en linzen pannetje.


Welkom in het nieuwe jaar!
Wat zal het ieder van ons gaan brengen?
In ieder geval goede voornemens!
Goede voornemens, die altijd gebaseerd zijn op zaken, waarvan je diep in je hart weet dat ze veranderd moeten worden. Voor mij is het mijn gewicht wat behoorlijk uit de hand loopt.
Want..... een foodblog is leuk, maar waar denk je dat al die gemaakte gerechtjes na afloop blijven? Om nog maar te zwijgen over de niet gelukte of niet goed genoeg bevonden hapjes? Precies.....!

Als ik terugkijk op 2015 was het een rommelig jaar, wat gezondheid betreft. 2 Cardioversies in 5 maanden brachten me het besef dat er hoognodig iets moest veranderen en toen ik begreep dat overgewicht één van de oorzaken van hartritmestoornissen kan zijn besloot ik daar iets aan te gaan doen. Begin december gaf ik me op bij een heuse dieetclub. Met opzet in december om te zien wat dit met mijn lijf zou doen. Met de Feestdagen heb ik me (uiteraard) behoorlijk ingehouden, vergeleken met andere jaren. Want alles wat er naar binnen ging moest op mijn lijstje bijgehouden worden.....!
Na de Feestdagen had ik er dan ook goede hoop op dat het wel mee zou vallen.....Hmmm, niet dus.
De Feestdagen hadden me 1 kg. extra gewicht opgeleverd, keurig verdeeld: 1 pond Kerst en 1 pond Oudjaar. Kun je je een sterkere motivatie indenken dan de weegschaal?

In de eerste 2 maanden van het jaar zal ik op zoek gaan naar recepten, die mij helpen om richting streefgewicht te gaan. Als basis dient wat ik zelf lekker vind, want dat is het makkelijkst vol te houden. Voor mij betekent dat veel groente, weinig vlees en zoveel mogelijk langzaam werkende koolhydraten.

Voor dit gerecht heb ik me laten inspireren door de Nieuwjaarstraditie in Tsjechië. Op Nieuwjaarsdag eet men daar zeker geen gevogelte (want dan vliegt je geld zomaar je portemonnee uit!), maar linzen, die symbool staan voor al die munten, die dan als vanzelf je portemonnee in zullen stromen.....

Voor dit wintergerecht heb je per persoon nodig:
1/2 kopje zilvervliesrijst
1/2 kopje gele of oranje linzen
1 grote knoflookteen
1 kipdijfilet
1 rode ui
1/2 rode paprika
1/2 gele paprika
bakje kerstomaatjes
1 tl. bonenkruid
takje thijm
na. bouillon
peterselie
chilivlokken of ragfijngesneden rood pepertje, zonder zaden en lijsten.

Zet de zilvervliesrijst met de linzen en knoflookteen in 2 kopjes water op en laat dit een kwartiertje voorkoken.
Snij de kipfilet en paprika in blokjes, snipper de ui. Kerstomaatjes doormidden.
Bak de kipfilet aan in wat olie, de gesnipperde ui erbij. Paprikablokjes, tomaat, tijm, bonenkruid en bouillon erbij. Rijst met linzen en water erbij. 1 Maal goed omroeren, deksel op de pan en zachtjes laten koken tot de rijst gaar is. Fijngeknipte peterselie en chilivlokken of pepertje erover strooien.

*****Eventueel extra water toevoegen naar behoefte.
Zowel de rijst als de linzen nemen veel water op. De linzen zullen uit elkaar vallen en een roze laagje om de rijstkorrels vormen.

+ Vegaversie: Kip weglaten, c'est tout!

Geen opmerkingen: