maandag 22 februari 2016

"Smaakvol zonder zout", het ontstaan van een blog.


Eerste gastblog van Petisco, geschreven voor de Nieuwsbrief van de Hart & Vaatgroep.

Wat brengt een mens er toe een foodblog te starten, terwijl er al zo’n overdaad aan foodblogs bestaat?

Als vrijwilliger ben ik ruim 10 jaar verbonden geweest met de Hart&Vaat Groep, eerst in de werkgroep Cardiomyopathie-Hartfalen en later als mede-organisator van de kookworkshops natriumarme voeding.
Tijdens de kookworkshops merkte ik hoeveel vragen er leefden over zoutarme voeding en hoe plezierig de deelnemers het vonden om tips te krijgen, met anderen hierover te praten en onderling ervaringen uit te kunnen wisselen. Sommigen begonnen net en hadden geen idee waar te beginnen, anderen hadden inmiddels eigen manieren gevonden om ermee om te gaan en opvallend was dat hoe langer men ermee bezig was hoeveel meer plezier men er in begon te krijgen. Wat in het begin een straf leek werd steeds meer een uitdaging. Dit te zien was voor mij aanleiding om een blog te starten over mijn ervaringen met zoutarme voeding:  smaakvolzonderzout.blogspot.com 

Een van de eerste zaken, waar ik tegen aan liep was het feit dat als één van de gezinsleden een zoutarm dieet moet volgen, dit ook consequenties heeft voor de rest van het gezin. Natuurlijk kun je naar kant-en klare maaltijden overschakelen voor de rest van het gezin, maar of dat nu zo gezond is? 
Wil je toch vers blijven koken dan houdt dit vaak in dat je dubbele maaltijden moet gaan bereiden en als je iedere dag maar over een beperkte hoeveelheid energie beschikt is dat haast niet te doen. 
Ik heb gezocht naar manieren om mijn huisgenoten èn mijzelf zo min mogelijk te laten lijden onder het zoutarme regime. Binnenkort zal ik een korte serie schrijven: “koken op de camping”, want wat is er lastiger dan een zoutarme + gewone maaltijd tegelijkertijd te maken, als ruimte en het gaspittenaantal beperkt is?

Het is voor mij een automatisme geworden om etiketten te lezen en ik ben steeds op zoek naar speciale producten en (web) winkels, die passen in het zoutarme dieet. Inmiddels staan er een aantal recepten op het blog. Familierecepten, uitprobeersels en tips, die terloops langskwamen. Inspiratie komt uit alle windstreken, ik hou van buitenlandse keukens en vind het leuk om te ontdekken hoe kruiden uit andere landen toepasbaar zijn in de zoutarme keuken. 

Iedere keer als er een nieuw bericht geplaatst wordt verloopt de aankondiging via mijn Facebookpagina Smaakvolzonderzout. 
Dus…..als je op de hoogte wilt blijven hou dan die pagina in de gaten!

Ik wens jullie veel lees-en kookplezier!

Geen opmerkingen: